Skaffa en egen elscooter

Ett alternativ till att använda delade hyr-scootrar kan vara att köpa en egen. Här har vi samlat några av de elscootrarna vi själva testkört.

Standardmodeller

NIU KQi3 Pro

NIU KQi3 Pro elscooter designad för stadstrafik då den saknar stötdämpning både fram och bak och de 10-tum luftfyllda däcken inte passar sig för terrängkörning.
Elscootern har en motor på 700W som ger tillräckligt med kraft för att hantera uppförsbackar som inte är allt för branta. Topphastighet ligger på den gräns som är laglig i Sverige, 20 km/h. Det finns två hastighetslägen att växla mellan, eco-läge och max. Dessvärre sitter knappen som kontrollerar detta i mitten av styret vilket gör det svårt att växla under färd.
Att få igång elscootern första gången är en process där du måste genomgå en körlektion via appen innan du har möjlighet att köra på högsta fartläget, vilket ter sig lite överdrivet.
Skärmen består av en stor LED-display med tydliga siffror som visar hastigheten.
Belysningen är består av starka LED-lysen, där framljuset har två lägen. Ett läge som är konstant på när elscootern är igång och ett mörkerläge där ytterligare en del av belysningen fram tänds upp vilket ger ett mycket starkt ljus.
Plattan man står på är relativt kort vilket gör att det blir lite tight att stå på den.
Scootern finns att köpa i flera färger om man vill ha en som skiljer sig från de klassiska svarta.

➕ Design och belysning

➖ Omständig aktivering och avsaknaden av stötdämpare

Specifikationer i korthet:
  • Motor: 350W nominell (Max 600W)
  • Räckvidd: Upp till 50 km (teoretisk räckvidd)
  • Toppfart: 20 km/h (lagstadgad i Sverige)
  • Batteri: 486Wh
  • Däck: 10" luftfyllda utan innerslang
  • Bromsar: Trumbroms fram, elektroniskt bromssystem bak
  • Maxbelastning: 100 kg
  • Vikt: 20,3 kg
Pris
Bild på NIU KQi3 Pro elscooter

E-way E600

Kingsong N10 eller E-way e600, som den är omdöpt till i Sverige, är en kraftfull elscooter som passar bra för vardagspendling och längre turer. Den är mest passande för körning på slät asfalt då den har 10-tums punkteringsfria som kan orsaka vibrationer på ojämna cykelvägar och grusvägar. Den saknar även stötdämpare fram. Elscootern är anpassad för vuxna och klarar förare upp till 125 kg, men är inte lämpad för barn – från plattan upp till styret mäter den cirka 103 cm, vilket passar bäst för personer från runt 160 cm och uppåt.
Motorn på 600W är kraftfull och orkar med branta uppförsbackar utan minsta problem.
Toppfarten är 20 km/h, vilket är max enligt svenska regler. Scootern har flera hastighetslägen som kan växlas med en knapp, tyvärr sitter den centrerad på styret vilket gör det svårt att ändra under färd.
Displayen är en tydlig skärm som visar hastighet, batterinivå och valt körläge. Belysningen består av starka LED-lampor både fram och bak, och modellen har även stöd för farthållare.

➕ Motorstyrkan och farthållaren

➖ Stötig och känslig för underlag

Specifikationer i korthet:
  • Motor: 600W
  • Räckvidd: Upp till 50 km (teoretisk räckvidd)
  • Toppfart: 20 km/h (lagstadgad i Sverige)
  • Batteri: 48V, 9.6Ah
  • Däck: 10" helgjutna
  • Bromsar: Trumbroms fram, elektroniskt bromssystem bak
  • Maxbelastning: 125 kg
  • Vikt: 16,5 kg
Pris

Ca 7000 kr

Bild på E-way E-600 elscooter Ihopfälld E-way E-600 elscooter

Högpresterande modeller

KuKirin G3 Pro

Kukirin G3 Pro är en imponerande elscooter med en kraftfull motor på 2400W och en toppfart på hela 65 km/h. Under testet blev det snabbt tydligt att scootern är byggd för mer än bara stadskörning. Den robusta konstruktionen, de rejäla 10-tumsdäcken och fjädringen med stötdämpare gör att den även fungerar bra i lättare terräng.
Scootern är utrustad med en tydlig LCD-display, och maxlasten på 120 kg gör den både mångsidig och stabil även vid högre hastigheter. Den starka motorn, eller snarare motorerna, eftersom det sitter en motor både fram och bak, klarar branta uppförsbackar på upp till 35°.
Belysningen är också genomtänkt: fram och bak finns ordinarie lampor, kompletterade med två extraljus och blinkers fram, samt två varningsljus baktill. Dessutom sitter sex lysdioder längs varje sida av fotplattan, vilket förbättrar synligheten i mörker.
Runt LCD-displayen sitter knappar för att styra belysning, blinkers och de olika hastighetslägena. Fotplattan är hela 21 cm bred, vilket gör det enkelt att stå stabilt och man kan till och med stå jämfota.
Elcootern väger hela 40kg så det är inget man tar i högerhanden och bär, bor man i lägenhet krävs nästan tillgång till garage eller liknande för förvaring.

➕ Stötdämpningen och motoreffekten

➖ Vikten

Specifikationer i korthet:
  • Motor: Två stycken på 1200W vardera
  • Räckvidd: Upp till 80 km
  • Toppfart: 65 km/h
  • Batteri: 52V 23,4Ah
  • Däck: 10" luftfyllda utan innerslang
  • Bromsar: Dubbla hydrauliska skivbromsar
  • Maxbelastning: 150 kg
  • Vikt: 39,6 kg
Pris

Ca 13000 kr

Bild på KuKirin G3 Pro elscooter Ihopfälld KuKirin G3 Pro elscooter